5 Tips Memilih Teman Baik

cute kan kucing ni ?

"Seseorang berada di atas agama kawannya" , demikian kata-kata Rasulullah yakni Nabi Muhammad , kenapa eh ? sebab kita ni sangat terkesan dengan cara hidup sesiapa yang mendampingi kita , kita selalu cuba untuk memenuhi kepuasan hati dia . So , kita kena laa cari kawan yang pegangan hidup dia yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah , cari laa kawan yang kepuasan hidup dia diletakkan dengan memuaskan kehendak Allah S.W.T , hahh ! tapi nak cari kat mana eh ? yep , mmg kawan yang macam ni susahkan nak cari , tapi dengan cara ni mudah , kita try jadi kawan yang terbaik utk sesiapa saja yg hadir dalam hidup kita sbg kawan , try utk sayangi diorang , tunjukkan juga contoh yg terbaiikk , disebabkan mereka 'istimewa' laa , Allah S.W.T jumpakan kita ngan diorang , so , try hargai kawan-kawan sekeliling kita , tapi macam mana nak hargai , okeh hampa lagi kreatif daripada Nany kan ? tapi kalau kreativiti hampa blank jugak macam Nany , mintak laa petunjuk dkat Allah S.W.T yang Maha Bijaksana , seru laa nama-nama Allah S.W.T  (Ya Kholliq , Ya Musawwir , Ya Badi ) Mesti terasa kan kebijaksanaan Allah S.W.T  sangat dekat , kalau kawan tu tak beragama mcm mana ?? Kawan laa ngan sesapa pun , kita perhatikan sungguh2 agama dia ,, ni syarat-syarat nak cari kawan yg baik ::

1. Orang yg berakal - kalau kita kawan dgn org yg jahil pasti akan selalu timbul persengketaan
2. Baik dari segi peribadi dan akhlaknya - elakkan daripada kawan yg buruk perangai , kerana kita pasti akan terpangaruh dgn perangai dia tuh .
3. Orang yang soleh -  jangan berkawan dgn orang yg fasik sebab dia selalu mengekalkan dosa2 kecil dan besar
4. JANGAN kawan dgn org yg kasih terhadap dunia shja - kasih pada dunia shj amat bertentangan dgn syariat Islam , kalau kita kawan ngan org mcm ni mesti kita pun terikut-ikut dgn perangai dia tuh.
5. Orang yg benar perkataannya - jangan suka berkawan dengan org yg selalu menipu , orang yg menipu ni tidak dipercayai agama dan dunianya , dia juga akan membawa kebinasaan kepada dunia

p/s : sorry post kali ni panjang sikitt (sikit je pun) , hehehe , harap boleh jadi panduan .. 
credit to ILuvIslam .

Dah baca kan? Komen sikit ;)

0 Gomel: